Dyrlæge Aarhus & Skanderborg

Lopper og orm

Lopper

Lopper er til stor irritation for både dit kæledyr og dig. Der findes både kattelopper og hundelopper; kattelopper kan angribe både katte og hunde, mens de mere sjældne hundelopper kun angriber hunde. Lopperne er især aktive i efterårsmånederne, og derfor er det særlig vigtigt, at du i denne periode regelmæssigt undersøger dit dyr med en loppekam.

Både katte- og hundelopper formerer sig kun på pelsdyr, men de suger også blod på mennesker. Så opdager du en række små tætsiddende knopper på arme eller ben, kan du være ret sikker på, at dit dyr har fået lopper. Æg fra lopper kan godt gemme sig i møbler, tæpper eller fugerne mellem gulvbrædderne og klækkes på et senere tidspunkt.

Både hunde og katte kan udvikle allergisk kløe og hudsygdomme på grund af lopper. Derfor er det en god idé at undersøge dyret med jævne mellemrum eller give forebyggende behandling mod lopper. Behandling skal gælde både de levende lopper og deres æg.

I vores butik kan du få råd og vejledning om bekæmpelse af lopper, ligesom du også finder både loppekamme og midler til forebyggelse og behandling af loppeangreb.

Orm

Dårlig velfærd og sygdomme hos kæledyr skyldes ofte orm. De små ubudne gæster kan være svære at opdage, men typiske symptomer er, hvis dit kæledyr taber sig, får en glansløs pels eller hvis man kan se elementer i afføringen, der ligner spaghetti eller flade riskorn.

Nogle orm kan overføres direkte til mennesker, og særligt små og mindre børn er i farezonen for at få orm. Har du mistanke om, at dit kæledyr har fået orm, skal både dyret og din familie derfor i behandling hurtigst muligt. Ormemidler til dyr fås på recept, og vi giver gerne råd og vejledning om behandling af orm.