Dyrlæge Aarhus & Skanderborg

Vaccinationer til hunde

Kernevacciner

For hunde anbefaler vi følgende kernevacciner:

• Parvovirus (smitsom blodig virusdiarré)
  • Smitsom leverbetændelse
  • Hundesyge

Ikke-kernevacciner

Herudover kan det være nødvendigt at vaccinere med følgende ikke-kernevacciner:

• Leptospirose (en bakteriel infektion med spirocaten Leptospira i nyrer eller lever)
  • Parainfluenza (Kennelhoste: langvarig tør hoste og evt. forkølelse. Denne vaccine kræves af mange hundepensioner)
  • Bordetella Bronchiseptica (Kennelhoste gives som næsedråber. Denne vaccine kræves af mange hundepensioner)
  • Rabies (hundegalskab)
  • Borrelia

Tidspunkter for vaccination

Hundehvalpe bør have to vaccinationer med en måneds interval. I de første uger efter fødslen er hvalpen beskyttet af antistoffer, som den modtager via råmælken. Men når hvalpen er 8-12 uger gammel, bør den have sin første basisvaccination. Næste vaccination, 2. basisvaccination, foretages cirka en måned senere, mens den sidste del af basisvaccinationen gives et år efter sidste hvalpevaccine.

Når hunden er voksen, er det mere individuelt, hvad den skal vaccineres imod. Derfor lægger vi et år efter hvalpevaccinen, i samråd med dig som ejer, en vaccinationsplan, som dækker lige præcis den enkelte hunds behov.

Da der er forskel på, hvor lang tid de forskellige vacciner dækker, tilpasser vi løbende den enkelte hunds behov for vaccine. Dermed sikrer vi, at hunden hele tiden er dækket bedst muligt mod de sygdomme, den risikerer at blive udsat for i sin hverdag.