Dyrlæge Aarhus hjælper kæledyr i Højbjerg, Odder, Skanderborg, Beder, Hørning

Hvorfor sterilisation og kastration af katten?

Fra naturens side er katte udstyret med et stærkt jagtinstinkt; de strinter urin og laver kradsemærker for at markere deres territorium. Særligt hankattens urin er ildelugtende og svær at rense af. Samtidig er hunkatte meget reproduktive og kommer i løbetid flere gange om året, hvor de kan nå at få op til tre kuld killinger. Denne periode er ofte stressende og støjende for både kat og ejer.

Disse instinkter forsøger vi at undertrykke eller helt fjerne ved at sterilisere og kastrere kattene.

Fordelene ved sterilisation og kastration

Der er mange fordele ved at få din kat steriliseret eller kastreret - både for dig og for katten. Du får en kat, der er mere rask, holder sig mere hjemme og er mere kælen. Din kat vil lettere kunne undgå visse smitsomme sygdomme, fordi den ikke strejfer så meget.

Både steriliserede hunkatte og kastrerede hankatte har en markant mindre risiko for at få katte-AIDS og leukæmi. Desuden er risikoen for kræft i mælkekirtler næsten elimineret ved tidlig sterilisation, ligesom man undgår sygdomme i livmoder og æggestokke.

Også rent dyreetisk er der flere fordele ved kastration og sterilisation. Begge indgreb er med til at sikre, at der ikke bliver født så mange uønskede killinger – og at nogle af de smitsomme sygdomme begrænses. Alt i alt betydet det, at sundheden i kattebestanden bliver bedre – og at din kat er mere til glæde for dig.

Selve indgrebet

Både sterilisation og kastration af katte foretages i narkose. Inden vi lægger din kat i fuld narkose, laver vi altid en grundig forundersøgelse for at sikre, os, at katten er rask nok til at blive bedøvet.

I forbindelse med kastration og sterilisation laver vi et generelt sundhedstjek og tilbyder en gratis øretatovering af katten, mens den er i bedøvelse.

Udfordringer efter indgrebet

Den vigtigste ændring hos katten efter kastration og sterilisation er en øget appetit. Det giver risiko for overvægt og medfølgende livsstilssygdomme.

For at forebygge disse problemer er det vigtigt med korrekt fodring af katten, og her står vi naturligvis til rådighed med vejledning og gode råd om foder, der forebygger overvægt.